Pangazou Production & Entertainment - Opunso Tinau Atagak Kointutunan Om Koubasanan


Pangazou Penampang adalah Pangazou yang bergelar Pahlawan yang berani untuk mempertahankan kampungnya di Penampang daripada diserang lanun-lanun pada zaman dahulu. Dan tujuan saya untuk membuat blog ini bukanlah mencuri idea orang tetapi untuk menyimpan sejarah-sejarah ini dan juga bersama-sama untuk menaikkan semangat Orang Kadazan Dusun terutama dibahagian Penampang yang bergelar sebagai Pangazou Penampang seperti Monsopiad dan lain-lain Pahlawan Kadzan Dusun Di Penampang.

Wednesday, April 05, 2006

Riwayat Hidup Mendiang Datuk Peter J. Mojuntin



Ini adalah Tugu Peringatan Mendiang Datuk Peter J. Mojuntin. Tugu ini telah dipindahkan di tengah-tengah pekan Donggonggon, Penampang.




Ini adalah tarikh kelahiran Mendiang Datuk Peter J. Mojuntin dan juga tarikh kemalangan yang menimpa mendiang semasa menjalankan tugas di seberang laut dengan menaiki pesawat kapal terbang.




Ini adalah tanda perasmian yang telah dirasmikan oleh YAB Tan Sri Bernard G. Dompok bagi menempatkan Tugu Peringatan Mendiang Datuk Peter J. Mojuntin dan di berkat oleh MSGR. Rev Father Primus Jouil







Ini adalah butir-butir karier Mendiang Datuk Peter J Mojuntin semasa Mendiang masih hidup lagi.



Sila baca latar belakang Mendiang lebih lanjut di bawa:


Mendiang Datuk Peter J. Mojuntin telah dilahirkan di Kampung Hungab, Penampang pada 10hb Oktober 1939. Beliau adalah anak ketiga dari keluarga yang miskin. Beliau mendapat pelajaran awal di Sekolah Rendah St. Micheal’s, Penampang dan berjaya memperolehi Sijil Sekolah Seberang Laut Cambridge di Sekolah Menengah Sacred Heart, Tanjung Aru pada tahun 1957.

Beliau berkhidmat di situ dari tahun 1958 hingga tahun 1960. Semasa tempoh perkhidmatan beliau di situ, beliau bergiat di dalam Pergerakan Pengakap di sekolah tersebut dan dipilih untuk mewakili Daerah Penampang menghadiri Jamboree Pengakap Sedunia di Filipina pada tahun 1959.

Selepas beberapa tahun, beliau terpaksa berhenti bekerja sebagai seorang guru dan memperolehi pekerjaan dengan Koperasi Pembangunan Tanah Jajahan. Semasa di sana beliau telah dihantar ke sekolah Outward Bound, Lumut, Kuala Lumpur untuk menjalani Kursus Latihan Kepimpinan selama setahun. Beliau telah lulus dengan cemerlangnya. Sekembalinya, beliau telah menjawat jawatan sebagai Kadet Eksekutif. Namun begitu, pekerjaan itu tidak berkekalan.

Pada tahun 1962, beliau telah mula bergiat dalam bidang politik. Semasa pilihanraya yang pertama Kerajaan Tempatan, beliau telah terpilih menjadi Ahli Majlis Daerah Luar Bandar Kota Kinabalu bagi daerah kawasan Penampang kerana bakatnya sebagai seorang pemimpin. Di samping kebolehan beliau itu, perhubungan rapat beliau dengan Allahyarham Tun Fuad Stephens juga telah memperluaskan pencapaian beliau dalam bidang politik. Beliau bersama Allahyarham Tun Fuad Stephens serta pengikut-pengikut mereka telah menubuhkan UNKO dan kemudiannya UPKO.

Pada tahun 1963, beliau telah menjadi orang yang pertama dari Sabah mewakili Malaysia di Perhimpunan UNO. Beliau juga diberikan penghargaan untuk berucap di Perhimpunan tersebut. Pada tahun 1964 merupakan masa yang istimewa bagi beliau kerana masa itu beliau telah berkahwin dan mendirikan rumahtangganya. Pada tahun itu juga, beliau mewakili Sabah ke Perhimpunan Belia Sedunia di Amberst, Massachussetts, Amerika Syarikat. Beliau juga pernah menghadiri Konvensyen Parti Demokratik di Atlantic City, Amerika Syarikat sebagai seorang pemerhati. Pada tahun 1965, beliau pula mengambil bahagian di dalam Persidangan Gabungan Antarabangsa Belia Sosialis yang diadakan di Bombay, India. Berhubung dengan tahun suci 1975, beliau telah menziarahi Rome, Italy.

Semasa pilihanraya umum negeri yang pertama, beliau terpilih sebagai ahli di dalam Dewan Perundangan Negeri bagi Moyog pada tahun 1967. Pada tahun 1971, Beliau terpilih semula dan diberikan jawatan Pembantu Menteri Pembangunan Industri. Semasa pilihanraya umum negeri tahun 1976, beliau sekali lagi terpilih sebagai ahli Dewan Perundangan Negeri.

Walaupun beliau merupakan seorang yang sibuk, beliau telah dapat melibatkan diri di dalam berbagai kegiatan sukarela. Beliau pernah memegang jawatan sebagai Pengerusi kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru Penampang dari tahun 1967 hingga 1976. Beliau telah banyak kali merasmikan berbagai majlis pembukaan dan lain-lain upacara. Sebagai seorang penganut agama Kristian yang aktif, beliau telah banyak menyumbangkan masa dan tenaga demi kebaikan masyarakat Kristian. Beliau telah mempengerusikan Majlis Pusat Parish Penampang dan menerusi inisiatif beliau, sebuah bangunan bagi kegunaan Parish tersebut telah dapat didirikan. Semasa beliau menjadi Pengerusi Majlis Daerah Luar Bandar Kota Kinabalu, beliaulah penggerak utama di dalam usaha menambahkan bilangan jalanraya yang baik di daerah Kota Kinabalu dan lain-lain lagi kemudahan awam. Bangunan Dewan Tun Fuad Stephens di Penampang dan bangunan pejabat Majlis Daerah Luar Bandar Kota Kinabalu telah didirikan menerusi usaha beliau. Beliau juga telah mempengerusikan Kelab Rekreasi Penampang dan menyebabkan tertubuhnya sebuah bangunan bagi kegunaan Kelab Rekreasi tersebut.

Malangnya pada 6hb Jun 1976, semasa menjalankan tugas, beliau meninggal dunia di dalam suatu kemalangan udara. Pemergian yang begitu memeranjatkan telah dikabungi dan ditangisi. Namun begitu, kenangan mendiang akan tetap kekal disanubari setiap insan yang telah mengenali dan menyayangi beliau.

(P)&(C) Copyright By Perpustakaan Negeri Sabah

Posted by Katama Ronald :: Wednesday, April 05, 2006 :: 0 comments

Post a Comment

---------------oOo---------------