Pangazou Production & Entertainment - Opunso Tinau Atagak Kointutunan Om Koubasanan


Pangazou Penampang adalah Pangazou yang bergelar Pahlawan yang berani untuk mempertahankan kampungnya di Penampang daripada diserang lanun-lanun pada zaman dahulu. Dan tujuan saya untuk membuat blog ini bukanlah mencuri idea orang tetapi untuk menyimpan sejarah-sejarah ini dan juga bersama-sama untuk menaikkan semangat Orang Kadazan Dusun terutama dibahagian Penampang yang bergelar sebagai Pangazou Penampang seperti Monsopiad dan lain-lain Pahlawan Kadzan Dusun Di Penampang.

Friday, February 24, 2006

LATAR BELAKANG SEJARAH SEKOLAH DATUK PETER MOJUNTIN

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Datuk Peter Mojuntin ini merupakan sebuah sekolah menengah yang terletak kira-kira 15 km dari pusat bandar raya Kota Kinabalu, 3 km dari pekan Donggongon, Penampang dan kira-kira 2 km dari lebuhraya Kota Kinabalu -Penampang. Nama sekolah ini mengambil sempena nama mendiang DATUK PETER J. MOJUNTIN ,seorang ahli politik yang ulung di daerah Penampang ini. Pengambilan nama mendiang itu adalah sebagai peringatan dan penghormatan kepada beliau sebagai wakil rakyat Moyog dan ahli parlimen kawasan Penampang. Pengambilan nama beliau juga adalah kerana mengenangkan jasa baik dan sumbangan bakti beliau kepada masyarakat daerah penampang ini khususnya dan rakyat Sabah umumnya.

Sejarah sekolah ini bermula pada akhir tahun 60an. Idea pertama telah disuarakan oleh mendiang Datuk Peter J. Mojuntin sendiri sebagai pengasas sekolah ini. Cadangan mendiang Datuk Peter J. mojuntin mengenai pembinaan sekolah ini telah mula dibina pada tahun 1975 dan siap menjelang tahun 1978 . Malangnya mendiang telah tidak sempat menyaksikan bangunan sekolah indah ini kerana pada 6 Jun 1976 beliau telah meninggal dunia dalam satu kemalangan udara semasa menjalankan tugas untuk rakyat dan negara.

Sekolah ini telah mula mengambilpelajarnya buat kali pertama nya pada bulan januari 1978 iaitu seramai kira-kira 200 orang dalam 5 buah kelas tingkatan 1 dengan seramai 7 orang guru . Pada masa itu anak didik sekolah ini menumpang di bangunan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan St. Joseph ,Penampang di bawa pengawasan En. Julie Gala @ Julius Voon sebagai pengetua pertama sekolah ini .

Antara guru pada masa itu :

1.En.Julius Voon
2.En. Shaari Darus
3.En.Mohamod Patan
4.Lily Lim
5.Lucilla Yeh
6.Shirley Ho
7.Winny Bosi

Apabila bangunan tetap sekolah ini telah siap maka mereka berpindah ke kampus tetap ini pada bulan oktober 1978 dan pengetua yang pertama di bangunan tetap ini ialah En. Anthony Regis.Sekolah ini telah dibuka dengan rasminya oleh bekas Menteri Pendidikan Malaysia YB. Dato' Musa Hitam SPMJ.SS pada 27 Febuari 1979. Sejak Tahun 1978 hingga sekarang seramai 8 pengetua silih berganti untuk mentadbir sekolah ini.

Mereka adalah seperti beikut:

1.En.Julius Julie@ Julius Voon (1 Januari 1987 hingga September 1978)
2.En. Anthony A.Ragis (Oktober 1978 hingga Disember 1982)
3.En.Fidelis Ingsing (1 Januari 1983 hingga 15 Febuari 1984)
4.En.Valin Melan (16 Febuari 1984 hingga bulan Mei 1985)
5.En.William Pan (Menjalankan tugas sebagai pengetua Jun 1985 hingga bulan Oktober 1985)
6.En.Dayu Sansalu ( 1 November 1985 hingga 1989)
7.En.Abdul Manas B.( 1989 hingga 1995)
8.Puan Normah Gagoh ( 1995 hinggalah 2000)
9.Puan Mary Yong (2002 Hinggalah sekarang)

Di samping itu presiden PIBAGU sekolah ini sejak ianya ditubuhkan ialah:
1.YB .Datuk Condrad Mojuntin (1978 hinngga 1984)
2.YB. En. Ignatius Malanjun (1985 hingga tahun 1986)
3.YBG. Datuk Jintol Mogunting (1987 hingga 1993)
4.Ybrs. En.Albert Dulaman @ Abdullah (1993 hingga 1994)

Dari segi taburan pelajarnya ,sekolah ini anak didik dari kawasan Daerah Penampang dan kawasan luar bandar seperti negara lain dari Buayan , Terian ,Deringin ,Longkogongan, Kaidun ,Kinarut dan sebagainya. Ibu bapa .Pelajar kebanyakannya adalah dari keluarga petani dan 95 peratus daripada anak-anak didik sekolah ini adalah dari kalangan suku kaum Kadazan / Dusun. SMK Datuk Peter Mojuntin ini pada mulanya mempunyai 2 bangunan dua tingakat untuk bilik darjah, bangunan dua tingkat untuk asrama putera dan asrama puteri , sebuah dewan serbaguna yang boleh menampung kira-kira 1500 pelajar dan sebuah bangunan Seni Perurusan . Di samping itu terdapat juga 100 unit rumah bahagian satu rumah Pangsa empat tingkat. Selepas itu kemudiannya ditambah lagi 2 bangunan bilik kuliah 3 tingkat dan sebuah rumah pangsa 4 tingakat untuk kakitangan guru dan sebuah bangunan rumah kerajaan untuk kakitangan bukan guru . Cadangan akan datang akan ditambah lagi dengan sebuah bangunan 3 tingkat untuk kelas dan sebuah bangunan asrama puteri 3 tingkat. Setakat ini mempunyai 33buah kelas dengan muridnya seramai kira-kira 1200 orang dengan gurunya seramai 79 orang dan kakitangan bukan mengajar seramai 18 orang.
Sementara ini sekolah ini hanya mengambil pelajar-pelajar dari tingkatan peralihan hingga tingkatan lima sains dan sastera. Pada masa akan datang PIBAGU ini akan memohon untuk mengadakan tingkatan 6 pula.

Semoga hasrat murni ini dapat dikabulkan demi untuk kepentingan masyarakat


PENGASAS SEKOLAH

Encik Julius Gala merupakan pengetua pertama sekolah ini. Beliau dilahirkan di kampung Kembirian, Menggatal pada 16 Februari 1950. Beliau dari keturunan bangsa Dusun dan anak ketiga dari tujuh adik beradik. Ibunya seorang suri rumah tangga dan bapanya seorang tukang masak.

Beliau mendapat pelajaran di SRK Darau, Menggatal dan melanjutkan pelajarannya hingga ke tingkatan 4 di La Salle(kerana masalah keluarga). Namun kegigihannya membolehkan beliau meneruskan pelajaran di tingkatan 5 dan 6 atas sebagai calon persendirian dan lulus dalam kedua-dua peperiksaan.

Pada tahun 1972, beliau memasuki Maktab Perguruan Gaya Kota Kinabalu dalam bidang Pendidikan Jasmani. Setelah tamat pengajian beliau telah berkhidmat di SRK Kunak kemudian ke SMK Kunak pada tahun 1978. Beliau kemudian berpindah ke SMK Penampang (kini SMK Datuk Peter Mojuntin) dan berkhidmat di sekolah ini sehingga 1979.

Pada tahun 1979, beliau ditawarkan Biasiswa British untuk melanjutkan pelajarannya ke England dan berjaya mendapat ijazah dalam bidang Psikologi Pendidikan di Universiti Hull pada tahun 1982.

Sekembalinya, beliau beliau berkhidmat di Bahagian teknologi Pendidikan dalam bahagian produksi TV dan radio(1982-1986), kemudian sebagai pensyarah Psikologi Pendidikan di Maktab Kent Tuaran (1986-1989), kemudian sebagai seorang pendidik di SM St. Patrick, Membakut (1989-1983), pendidik di SM All Saints pada 1994 (diberikan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang peringkat kebangsaan tahun 1994).

Dalam bidang ko-kurikulum, beliau sangat aktif dalam permainan bola sepak, badminton, karate dan acara lorong. Masa lapangnya digunakan untuk bermain golf, membaca buku, berkebun dan menterjemah buku-buku pendidikan.Prinsip hidup yang di amalkan beliau ialah 'Bekerja Keras Untuk Mencapai Sesuatu' dan 'I do what I can and I leave The Rest To God.'


(P)&(C) Copyright By Perpustakaan Negeri Sabah

Posted by Katama Ronald :: Friday, February 24, 2006 :: 239 comments

Post a Comment

---------------oOo---------------