Pangazou Production & Entertainment - Opunso Tinau Atagak Kointutunan Om Koubasanan


Pangazou Penampang adalah Pangazou yang bergelar Pahlawan yang berani untuk mempertahankan kampungnya di Penampang daripada diserang lanun-lanun pada zaman dahulu. Dan tujuan saya untuk membuat blog ini bukanlah mencuri idea orang tetapi untuk menyimpan sejarah-sejarah ini dan juga bersama-sama untuk menaikkan semangat Orang Kadazan Dusun terutama dibahagian Penampang yang bergelar sebagai Pangazou Penampang seperti Monsopiad dan lain-lain Pahlawan Kadzan Dusun Di Penampang.

Monday, November 28, 2005

Batu "Gintutun Do Mohoing"



Batu ini atau di kenali sebagai "Gintutun Do Mohoing" adalah batu dimana mengikut kepercayaan nenek moyang kita batu ini adalah batu yang mempunyai "Spiritual" dimana pada masa itu kebanyakkan penduduk mengalami penyakit taun pada zaman dahulu lagi. Batu ini telah diambil dari sebuah pulau yang dikenali sebagai Pulau Gaya. Batu ini dibawa dengan menaiki rakit dimana pada zaman dahulu rakit begitu famous pada zaman dahulu. Batu ini dibawa dengan 2 rakit dimana batu ini diikat dengan rapi kemudian diletakkan ditengah rakit sebelah menyebelah.

Batu ini juga mempunyai sejarah paling banyak dan batu ini masih lagi kelihatan terutama dibahagian Penampang. Batu ini juga terdapat di kawasan perkampungan seperti Kampung Kuai kandazon Penampang. Batu ini juga pada zaman dahulu adalah tempat mengeringkan ke semua kepala-kepala yang di penggal oleh seorang Pahlawan di kampung Kuai Kandazon Penampang pada zaman dahulu.

Posted by Katama Ronald :: Monday, November 28, 2005 ::
---------------oOo---------------